A webáruház használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a cookie-kal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Diszlexia és diszgráfia: amikor az olvasás és írás nem öröm, hanem fáradtság

Diszlexia és diszgráfia: amikor az olvasás és írás nem öröm, hanem fáradtság

A két tanulási zavar gyakran együtt jár, ha az olvasás gondot okoz a gyermeknek, akkor a diszlexia mellett jelentkezhetnek a diszgráfia jelei is, az írás nehézsége. A következőkben erről adunk egy rövid áttekintést, elmondjuk milyen következményeket okozhatnak és miért fontos a mielőbbi fejlesztés.

Miből lesz a cserebogár?

 

Az olvasás és az írás elsajátításához számos részképesség szükséges, például síkbeli tájékozódás, irányészlelés, finommotorika vagy szem-kéz koordináció. Tehát könnyen elképzelhető, hogy az írás és az olvasás elsajátításában adódó nehézségek az egyes részképességek fejletlenségéből erednek. A tanulási zavar oka azonban ennél mélyebben is gyökerezhet: akár genetikai vagy örökletes tényezők, terhesség alatti problémák és szülés körüli nehézségek is szerepet játszhatnak a kialakulásában.

A lényeg, hogy ha a gyermeknél felmerül a gyanú, akkor mielőbb kerüljön szakemberhez, kezdődjön meg a fejlesztés, mert ellenkező esetben sajnos a gyakori sikertelenség érzés, az iskolai kudarcok pszichés problémákhoz vezethetnek, ez pedig a tanulási teljesítményét tovább rontja.

 

 

  A diszlexia jelei

 A diszlexiás gyerekek jó értelmi képességgel rendelkeznek, de az olvasást a társaikkal azonos módszerrel és idő alatt nem tudják megtanulni. A szülő és a pedagógus arra figyelhet fel, hogy a gyermek lassan  olvas. Mivel nehézkes a betűk szavakká összeolvasása, a figyelmét teljesen leköti az olvasás technikája, ezért nem a szöveg tartalmára figyel, emiatt nehezen értelmezi az olvasott szöveget. Leggyakoribb tünet a betű-, vagy szótagtévesztés, kihagyás vagy csere, az olvasás irányának felcserélése. A gyermek szókincse szegényes, a fogalmazása gyenge.

 

 

 

A diszgráfia jelei

A diszlexiához tehát diszgráfia is társulhat, ez az írásban okoz nehézségeket. Jellemző a lassú írás, a rossz ceruzafogás, a betűk kihagyása és felcserélése. A hosszú és rövid mássalhangzók megkülönböztetése nehéz, és gyakori a szavak egybe és különírása. Az írás külalakját meghatározzák a gyakori javítások, kihúzások, a vonalvezetés hullámzó, a betűk mérete eltérő lehet és gyakran kicsúsznak a sorokból.

 

 

 

Ezért fontos a mielőbbi fejlesztés

​  Mind a diszlexia, mind pedig a diszgráfia esetében jó értelmi képességű gyerekekről van szó, akiknek valamilyen oknál fogva problémájuk van az írással vagy az olvasással. Ha ez nem kerül mielőbb       felismerésre, a gyerekekre könnyen rákerülhet a lusta, figyelmetlen, ügyetlen címke, ami komoly önértékelési gondokat okozhat és elfedi a valós problémát. Hiába fordít ugyanis rengeteg órát az írás vagy     olvasás gyakorlására, amíg nem kapja meg a szükséges fejlesztést, biztos alapok nélkül a befektetett idő és energia nem térül meg. A gyermek érzi, hogy a teljesítménye alulmarad, többre lenne képes, de   mégsem sikerül azt elérnie. A frusztrációja nő, viselkedészavarok jelentkezhetnek. A tanulási zavar miatt idővel további hátrányba kerül majd az idegen nyelv elsajátításánál, diszlexia esetén ugyanis ez is   nehezebben megy. Emellett a többi tantárgy tanulásánál is problémát okoz, ha lassan olvassa és nem megfelelően tudja értelmezni az olvasott szöveget.

 

 

A diszlexiát és a diszgráfiát idejében felismerve, a részképességek fejlesztésével, tanulási technikák elsajátításával és szükség esetén pszichológiai támogatással ezt meg tudjuk előzni. A gyermek iskolai teljesítménye javítható és ami a legfontosabb, ő is jobban fogja érezni magát a bőrében.

Kínálatunkban megtaláljátok a diagnosztizált diszlexia és diszgráfia terápiához használható játékokat és kiadványokat.