A webáruház használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a cookie-kal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Ezért öleld meg, ha mérges!

Ezért öleld meg, ha mérges!

A kisgyermekkori dühkitörések kezelése próbára teheti a türelmünket, a kiskamaszok viselkedésének pedig sokszor nem is értjük az okát, úgy érezzük, mintha csemeténk szándékosan bennünket akarna bosszantani. Jobb, ha ilyenkor hátrébb lépünk és higgadtan átgondoljuk a helyzetet. Könnyen lehet, hogy csak figyelemre és megértésre van szüksége.

Az üres érzelmi pohár

A kisbabák sírással, a nagyobbak már szavakkal fejezik ki, ha éhesek. De észrevehetjük abból is, hogy nyűgösebbek, kedvetlenebbek lesznek, ahogy közeleg az ebédidő. Ha már teli a pocakjuk, jókedvűen és energiával teli vetik magukat az újabb játékba, vagy épp megnyugodva, teli pocakkal szenderülnek álomba. Az étkezésekhez hasonlóan, ahogyan a testüket, úgy a lelküket, az érzelmeiket is „táplálni” kell. A gyerekek akkor vannak jól, akkor jó a kedvük és együttműködők, ha az érzelmi poharuk teli. Ahogy a pohár ürül, úgy változik a kicsik hangulata is.

 

Hiszti=figyelj rám?

Az érzelmi pohár már attól is üresebb lesz, ha a gyermek unatkozik, vagy fáradt, de a kiabálás, a büntetés, vagy ha olyan dolgokat kell tennie, amit nem szeretne szintén csökkentheti a tartalmát. Az érzelmi muníció nagyobb gyerekeknél is megcsappanhat, például iskolai kudarcok miatt, vagy ha a kortársai nem fogadják el, kiközösítik, emiatt magányosnak, elszigeteltnek érzi magát.

 

Így jelez a gyermek

Ahogy üresedik az érzelmi pohár, a gyermek hangulata és viselkedése is megváltozik. Ilyenkor a dühkitörések és az erős érzelmi reakciók figyelem felkeltésként is működnek. Túl izgatottá, energikussá válhat, egyfolytában izeg-mozog. Sokszor még addig sem ül meg nyugodtan, amíg „újratölthetné” a poharát, sőt az is előfordulhat, hogy elutasítással reagál a közeledésünkre. A másik véglet során pedig úgy érezheti, hogy komolyan meg kell küzdenie az „újratöltésért”, a figyelemért.

 

 

Hogyan töltsük fel az érzelmi poharat?

A gyermek azért szeretné kiharcolni magának a figyelmet, mert mélyebb kapcsolatra vágyik a szüleivel. Az érzelmi poharát tehát úgy tudjuk teletölteni, ha szeretettel reagálunk az igényeire.

  1. Közös játék

A gyermekünkkel való kötődés kialakításának egyik módja a napi közös játék. Nem az idő hossza – akár napi 20-25 perc is elég lehet -, hanem a minősége számít: odafigyeléssel a gyermekre, elnémított mobil és kikapcsolt televízió mellett. Ha nincs időnk leülni társasozni, vagy legózni, vonjuk be a házimunkába, főzzünk közösen. Az életkorának megfelelő feladatok elvégzésével az önállóságát is segíthetjük.

  1. Ölelés

A szeretetteljes szavak vagy a meleg ölelés feloldhatja a feszült helyzetet, ha a gyermek ideges vagy csalódott. Az ölelés nemcsak az adott pillanatban segíthet lecsillapítani a nyűgös, dühös, hisztiző csemetét, hanem hosszútávon is nagyon fontos. A gyermek jólétéhez létfontosságú a mindennapos fizikai kontaktus, az érintés. Kisebb korban és a sokszor érzelmi hullámvasúthoz hasonló serdülő években egyaránt. Csökkenti a stresszt, a törődést jelképezi, a gyermek érzi, hogy fontos, boldogabb és érzelmileg kiegyensúlyozottabb felnőtté válik.

  1. Érdeklődés

Míg a kisebb gyerekek rendszerint élvezettel csatlakoznak, ha leülünk egy kupac legó kocka mellé, vagy a plüss játékokkal eljátsszuk az óvodát, a nagyobbakat már nehezebb lehet közös elfoglaltságot találni. Érdeklődjünk arról, hogy mit szeretnek, mivel töltik az idejüket – sokszor a szobájukba zárkózva. Ne ítélkezzünk, őszinte érdeklődéssel forduljunk feléjük! Próbáljunk mi is bekapcsolódni az őket érintő tevékenységekbe, beszélgetésbe.

 

Az érzelmek megélése és kezelése sokszor bizony kimondottan nehéz feladat. Az érzelmi intelligencia fejlesztésével segíthetjük, hogy a pozitív és negatív érzelmeket gyermekünk megértse és megtanulja kezelni. Arról, hogy miért fontos az érzelmek megismerése, dr. Kádár Annamária pszichológussal készült bejegyzésünket itt találod.

 

Az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez játékainkat itt találod, katt ide.