A webáruház használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a cookie-kal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Környezettudatosság gyermekkorban – 5 lépésben a fenntarthatóságra nevelésről

Környezettudatosság gyermekkorban – 5 lépésben a fenntarthatóságra nevelésről

Gyerekeink jövője miatt nekünk is foglalkoznunk kell a fenntarthatóságra neveléssel, hiszen sokkal könnyebb a gyermekkorban kialakított szokásokat továbbvinni, mint felnőttként a berögződéseinken változtatni. Ehhez adunk 10 ötletet, amelyek segítségével apránként alakíthatjuk át és tehetjük környezettudatosabbá az életünket.

 

Klímaszorongás helyett cselekedjünk!

Az utóbbi időszakban megkerülhetetlen téma a klímaváltozás, a környezetszennyezés következményeiről szóló hírek a gyerekekhez is eljutnak. Gyakran kérdeznek is, igénylik, hogy beszéljünk erről a témáról. Szükség is van rá, hogy választ kapjanak a kérdéseikre, eloszlassuk a tévhiteket és megelőzzük a túlzott aggódást a témával kapcsolatban. A klímaszorongás vagy ökoszorongás ugyanis létező jelenség, a Yale Egyetem 2018-as kutatása szerint az emberek 70 százaléka aggódik, 29 százaléka nagyon aggódik, 51 százaléka pedig tehetetlennek érzi magát a klímaváltozással kapcsolatban. Ez alól a gyerekek sem kivételek, már óvodáskorban is megjelennek a „Mi lesz, ha elfogy a víz?” vagy „Mikor lesz vége a világnak?” típusú kérdések.

Fontos, hogy üljünk le a gyermekkel és beszéljünk a témáról, életkorának megfelelően adjunk válaszokat a kérdéseire. Kezeljük ezt a helyzetet egy lehetőségként a változtatásra. Tanítsuk meg neki, hogy igenis hatással lehet a környezetére, változást idézhet elő, hiszen, ha mindenki csak a maga környezetére ügyel, a sok apró tett összeadódik. Változtassuk aktivitássá a szorongást és így a stressz kezelése mellett a környezettudatosságra is megtaníthatjuk.

 

Cseréljük le!

Ha most kezdjük a környezettudatosabb életmód kialakítását, akkor az első lépés, hogy nézzünk szét a lakásban, mi az, amiből környezetkímélőbb változatot is beszerezhetünk. Ha eddig bevásárlásnál mindig újabb szatyrot vettünk, akkor szerezzünk be tartós darabokat, amiket ezentúl mindig magunkkal viszünk. Ebből beszerezhetünk egy kisebbet is, amit a gyerek magával vihet. Az elemes gyerekjátékokba vegyünk tartós, tölthető elemet, az izzókat is cseréljük le környezetbarát változatra. A rövidebb sétákra vagy kisebb bevásárlások során váltsunk autóról biciklire, rollerre vagy sétára. A hétvégi programokat alakítsuk úgy, hogy több időt tölthessünk a természetben, kiránduljunk. Ha eddig műanyag palackos vizet, üdítőt vitt magával a suliba, vásároljunk egy klassz kulacsot, így kevesebb műanyag szemetet termelünk.

Találmányok – mivel közlekedtek, hogyan telefonáltak régen? Hogyan változott meg az életünk a fejlődésnek köszönhetően? Beszélgessünk róla, hogyan hat mindez a környezetünkre?

 

Ajándékozzuk el!

Babakocsi, autósülés, kinőtt ruha, régi játék, iskolatáska, könyvek és sok egyéb összegyűlik a gyerekes háztartásokban, ahogyan a porontyok cseperednek. Annak érdekében, hogy minél kevesebb szemetet termeljünk, a jó állapotú dolgokat ajándékozzuk el. Ismerős családok, óvodák és rászorulók számára gyűjtő intézményekben is leadhatjuk a már nem használt dolgainkat. Rendezzünk egy közös nagy pakolászást a gyerekekkel, és amire tényleg nincs szükségünk, ajándékozzuk tovább. Ha többen összefogunk, cserélgethetünk egymást közt, így a mi csemeténk is mindig kap valami „újdonságot”, meglepetést.

Keresd a párját! – a gyerekszoba játékait rendszerezni nem könnyű feladat. Te megtalálod, mi, mihez tartozik?

 

Ültessünk!

Óriási élmény a gyerekeknek és igazán közel hozza hozzájuk a természetet, ha valamilyen növényt gondozhatnak, ültethetnek. A lehetőségeinktől függően ültethetünk fát a kertben, virágokat balkonládába az erkélyen, de egy pici vizes vattacsomóban nevelt bab csírázása is látványos a számukra. Ha nincs is saját kertünk, de van rá mód, látogassunk olyan helyre, ahol élőben láthat, esetleg gondozhat is konyhakerti növényeket, amiket a konyhából, vagy a piacról ismerhet. Sokszor szívesebben megeszik azokat a zöldségeket, amiket ők maguk öntözhetnek szüretelnek.

 

Miből lesz a cserebogár? Hasznos segítség a fejlődés szakaszairól szóló beszélgetéshez a Természet csodái kártyák.

 

Szedjük össze!

A kirándulások alkalmával is érdemes a szemétszedésről beszélgetni. Mondjuk el, hogy milyen hosszú idő, amíg a különböző anyagok a természetben lebomlanak. A legjobb nevelés persze itt is a példamutatás. Vigyünk magunkkal szemetest, ha kirándulunk. Sajnos arra is készülni kell, hogy más kirándulók után találunk eldobált szemetet az erdőkben. Ha bevállaljuk, vigyünk magunkkal kesztyűket, és szedjük össze, ha szemetet látunk útközben, de részt vehetünk a lakóközösségünkben szervezett szemétszedéseken is.

 

Helyes és helytelen - a környezetvédelemről játékosan is tanulhattok, már 3 éves kortól.

 

Használjuk fel!

​A komposztálás, a szelektív szemétszedés és az otthoni kézműveskedés is remek lehetőség arra, hogy az újrahasznosításról beszélgessünk. Az interneten rengeteg ötletet találunk arra, hogyan tudjuk felhasználni például a petpalackokat, joghurtos dobozokat, tojástartókat vagy újságpapírokat kreatív foglalkozásokhoz. A főzés után maradt szerves hulladék pedig kerülhet a komposztba, csakúgy, mint a falevelek és a levágott fű mellé. A szelektív hulladékgyűjtéshez szükségünk lesz néhány színes kukára vagy dobozra, amiken nagy rajzokkal vagy színekkel jelöljük, hogy melyikbe megy a műanyag, melyikbe az üveg, a fém és így tovább.

Mit, hogyan gyűjtsünk? - a szelektív hulladékgyűjtéssel játékos formában is megismerkedhettek, az Akros fejlesztő játékának segítségével.