A webáruház használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a cookie-kal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Hogyan fejleszthető a téri tájékozódás gyerekkorban?

Hogyan fejleszthető a téri tájékozódás gyerekkorban?

Az óvodáskor kezdetén még természetes, ha a gyermek összekeveri a jobb és a bal kezét, ám az iskolakezdés idejére már fontos, hogy jól ismerje az irányokat. A téri tájékozódáshoz szüksége lesz az írás, olvasás tanulása és a számolás során is. Néhány játékötletet ajánljuk a fejlesztéshez.

Mit jelent a téri tájékozódás?


Felnőttként már természetes, hogy az egyes tárgyakat az asztaltól jobbra, a szék alatt vagy az ágy felett találjuk meg. Az is egyértelmű, hogy a második utcán kanyarodunk jobbra, a bal kezünkben van a villa… hogy csak néhány, a mindennapi életből vett példát említsünk a téri tájékozódásra.

 „A téri orientáció lényeges, hogy könnyebben tájékozódjunk a világban, és épp ilyen fontos az olvasás-írás megtanulásához is.
Az iskolába lépő gyermekeknek tisztában kell lenniük a jobb és a bal, valamint az alatt, fölött, között, mögött, mellett, előtt viszonyfogalmakkal.
Ezeket ismerniük kell a saját testükön, a térben elhelyezett a tárgyak esetében, és síkban a saját füzeteiken, könyveiken is.”

 

Merre néz? 

A téri tájékozódás fejlesztését megelőzi a testséma és a testtudat fejlesztése, vagyis a gyermek a saját testrészeit ismeri és a gyerek saját testén gyakorolja az irányok felismerését. Nézz felfelé! Nézz a lábad elé! Használhatunk labdát is a játékhoz, például:
Tedd a labdát a térded közé vagy a fejed fölé! Később apróbb játékokkal, vagy plüssökkel is gyakorolhatunk. Hol a maci? A szék alatt, az autó mellett stb.
Fontos, hogy rendelkezzen szókinccsel az irányok megértéséhez: ismerje az alá-fölé-mellé stb. kifejezések jelentését.

Ha ez már magabiztosan megy, a téri tájékozódás fejlesztése folytatódhat a „síkban”. Az irányokat egy játékkal gyakorolhatjátok, amihez a szükséges képeket innen le tudjátok tölteni. A játék során a fel-le-jobbra-balra nyilakat ábrázoló képet tegyétek középre és körben helyezzétek el azokat a képeket, amin az állatok a megfelelő irányba néznek.
Ha például a kutya jobbra tartja a fejét, akkor a jobbra mutató nyíl mellé, ha a tyúk lefelé kapirgál, akkor a lefelé mutató nyílhoz.



A következő játékban is az állatos kártyákkal játsszunk, de most gyakoroljuk az alá, mellé, fölé és közé kifejezéseket is.
Egy nagyobb papírlapra vagy csomagolópapírra rajzoljunk egy házat. A ház ablakai az állatos képekkel megegyező nagyságúak legyenek. Az egyik ablakban helyezzünk el egy állatot, majd találjuk ki, hogy hol lakik a következő.
Alatta, fölötte vagy mellette? Ha az összes állat elfoglalta a lakhelyét, gyakorolhatjuk az egyes kifejezéseket azzal, hogy megkérdezzük például, ki lakik a kacsa mellett, a kutyus felett?

Az utolsó játékhoz gyufákra is a formákat ábrázoló lapokra lesz szükségünk. A játék során a képeken látható formákat kell gyufákból kiraknunk. Ügyeljünk az irányok betartására, figyeljünk, hogy az ábrán a gyufa feje melyik irányba néz!

A téri tájékozódás terén jelentkező elmaradások nem annyira látványosak, mint a beszédhibák vagy a ceruzafogás vagy egyéb, finommotorika képességbeli lemaradás – például a cipőfűző bekötése körüli nehézségek – de nagymértékben meg tudják nehezíteni az iskolakezdést. A síkban is jól tájékozódni képes gyermek tud balról jobbra olvasni, és az egymáshoz hasonló – pl. u-n, p-b-d – betűket jól elhelyezni a háromvonalas füzetben. Lényeges tehát, hogy ez a terület is megfelelően fejlődjön az óvodás évek végére.

Térbeli tájékozódást fejlesztő játékainkat itt találjátok, katt ide.