A webáruház használatával jóváhagyod a cookie-k használatát a cookie-kal kapcsolatos irányelv értelmében.
Termékek Menü

Emlékszem…

Emlékszem…

Az emlékezet az életünk során minden pillanatban jelen van. Már a babák is rendelkeznek emlékekkel. Emlékszünk arcokra, hangokra, ízekre, szagokra… Az emberek e csodálatos képessége az iskolakezdés előtt szokott a figyelem középpontjába kerülni. Nem véletlenül, hiszen a tanulási folyamat elengedhetetlen része.

Az iskolát megelőző időszakban emlékeink többnyire átélt, elmesélt események hatására keletkeztek és minél erősebb érzelem társult hozzá, annál élénkebben maradt meg számunkra. Nekem a legkorábbi emlékem a gyermekkoromból, mikor az első kiskutyámat kiválasztottuk apukámmal. Emlékszem a dobozból kukucskáló fehér gombócra…

 

Az iskolakezdés egy nagy váltás. Az, hogy mire emlékszünk vissza, már irányítottá válik, a képi és a szóbeli emlékezet lesz a meghatározó. Meg kell jegyezni és fel kell tudni idézni a betűalakokat, az ábécét, az elhangzott utasításokat, kéréseket, a hallott meséket és hogy még mit, azt sorolhatnám napestig. Ehelyett azonban nézzük meg, hogy milyen típusú feladatokat tartalmaz egy 

iskolaérettségi vizsgálat és milyen egyszerű játékokkal, módszerekkel tudja e képességeket a szülő is alakítani, erősíteni. 

 

A beiskolázás előtt az óvodában, vagy a pedagógiai szakszolgálatoknál a szakemberek figyelik a gyermekek rövidtávú szóbeli emlékezetét, hosszútávú szóbeli emlékezetét és a képi emlékezetét.

„Kék ceruzával karikázd be a „b” betűket!” Ez az utasítás, mely bármelyik napon elhangozhat az iskolában mutatja számunkra, hogy már a tanórák menetének követése is a rövidtávú szóbeli emlékezeten alapul. Vizsgálat során a gyermekektől azt kérjük, hogy pont ugyanazt a mondatot ismételjék el amit mi mondunk. Papagáj játékként sokak számára ismerős lehet ez a feladat.

Ha van pár percünk játsszunk hogy erősödjön a rövidtávú szóbeli emlékezet!  Azt, hogy mit is ismételtetünk „kismadarunkkal”, érdemes variálni, nehezíteni.

Ismételtessük

  • szósorokat, melyek felidézésekor nem segítenek a nyelvtani szerkezetek, logikai összefüggések. pl. Elmegyek a boltba. Veszek tejet, kenyeret, cukrot, vajat, sajtot. Mit veszek?(Érdemes először 4-5 szóval játszani, melyet folyamatosan bővíthetünk.)
  • mondatokat, mely során figyelhetjük, hogy gyermekünk minden szót pontosan vissza tud-e mondani, megtartja-e a szórendet. pl. Holnap Petivel és az öccsével a tó melletti játszótérre fogunk menni.
  • Folyamatosan bővülő mondatokat (mondatonként ismételve) pl.: A kutya fut. A fekete kutya fut. A fekete kutya az udvaron fut. A fekete kutya a füves udvaron fut.

A hosszútávú szóbeli emlékezet során egy hallott mese, rövid történet ismétlésére kérjük a gyermekeket. Ekkor nem a szó szerinti felidézés az elvárás. Érdemes megfigyelni, hogy gyermekünk sok részletet el tud-e mondani a hallottakból, de a jól működő emlékezetre utal az is, hogy a történetet összefüggéseiben, időrendi sorrendben képes elismételni. A szülők e terület erősítéséért a napi szintű mesével tudnak a legtöbbet tenni. Ha viszont tévét néz a gyerkőc, a mesét követően kérjük meg arra, hogy mondja el nekünk mi történt benne. Szintén e képességet erősíti, ha a már ismert társasjátékok szabályait gyermekünk magyarázza el apának, vagy a szomszéd kislánynak.

A képi emlékezetet látott képek, ábrák helyének, alakjának kirakásával figyelhetjük meg. Ahol kisgyermek van, abban a családban biztosan lapul legalább egy olyan memóriajáték a szekrényben, melyek során lapkákat kell forgatni, hogy párokat találjunk. Érdemes még játszani „mi változott meg?” játékokat, mely során kiteszünk az asztalra 8-10 játékfigurát, matricát stb. majd megfigyeljük a látottakat. Amíg a többiek elfordulnak, egy játékos megváltoztat valamit az asztalon (pl. elvesz egy játékot, vagy átteszi más helyre). A többieknek meg kell mondani, hogy mi változott meg. Ha nem vagyunk biztosak abban, hogy gyermekünk képi emlékezete megbízható, akkor mesekönyvek egy-egy oldalának megfigyelését követően tegyünk fel kérdéseket pl. Milyen színű volt a macska a képen?

Az, hogy mikor megbízható a szóbeli, vagy a képi emlékezet, nehéz meghatározni. Találkozhatunk egy 7 +/- 2 jelöléssel. Ez azt jelenti, hogy az agy egyszerre 7 egységet képes megjegyezni (van aki, 1,2-vel kevesebbet, van aki 1,2-vel többet). Szülőként és gyógypedagógusként azonban azt ajánlom, hogy figyeljük, hogy gyermekünk a verseket könnyen meg tudja-e tanulni, a hosszabb kéréseket ismétlések nélkül képes –e megcsinálni, saját tárgyait megtalálja-e, már látott képekre, jelekre (pl. márkajelzések) ráismer-e.

Ha mégis úgy gondoljuk, hogy erősítenénk a gyermekünk emlékezetét, ajánlom még a Grimaffen, a Kukacvadászat, Az elvarázsolt labirintus, a Sagaland és a Brain Box játékokat is.

További kellemes készülődést kívánok!

Grőber Gabriella

gyógypedagógus

További érdekes cikkekért és kedvezményekért iratkozz fel hírlevelünkre!

Milyen korú gyermeked van?

 

MailChimp hírlevél modul

Játékliget hírlevél

Különleges ajánlatok, hírek, érdekességek!
 

Milyen korú gyermeked van?

Adatvédelmi tájékoztatót a hírlevél kéréssel  elfogadom. 
Adatvédelmi azonosítónk:
NAIH-94873/2016
bármikor leiratkozhatsz 

Szállítás & fizetés

Ekkorra érkezhet hozzád: Minden terméknél pontosan feltüntetve

általában 1 munkanap, de a megnövekedett forgalom miatt késések előfordulhatnak - Házhoz szállítva; GLSPontra,postán maradón; személyes átvétellel 

Fizetés történhet:
átutalással, utánvéttel, bankkártyás fizetéssel
Szállítási költségek:
990 Ft (+200 Ft utánvét esetén)
20.000 Ft felett INGYENES szállítás

(Kivétel: bútor, tornatermi berendezés, nagyméretű fejlesztő,játszótéri eszközök
Ezek esetében a várható költségről emailben, előre tájékoztatunk)
Részletek itt >>